Us recomanaré a tothom!
En Juan és un pacient que va venir a la nostra consulta d'urgències perquè s’havia clavat un filferro a l'ull durant la seva jornada laboral. Després d'uns dies de tractament i observació, va haver d'entrar a quiròfan perquè l'especialista li cosís la ferida i se li pogués cicatritzar.
En Juan ens explica, en primera persona, l'ensurt que es va emportar quan d'un segon a un altre va passar de veure bé, a veure només un núvol blanc.
Juan, explica'ns per què vas venir a urgències oftalmològiques
Jo em dedico a muntar filats i el desembre passat estava recollint a la feina, se'm va escapar un filferro i em va fer un forat en la còrnia. Estava a Granollers i vaig anar corrents a un hospital que tenia més a prop, però no tenia oculista d'urgències, després vaig anar a un altre i tampoc. En aquest últim em van recomanar algunes clíniques per anar d'urgències oftalmològiques.
Per què de les opcions que et van donar vas decidir venir al nostre centre?
Perquè vaig trucar a l’ICO i la recepcionista em va dir que m'atendrien de pressa. Em va dir, en tens sis al davant, però vine que t'atendrem ràpidament. Va ser arribar i als cinc minuts ja estava dins la consulta… Estava molt espantat… Feia dues hores que ho veia tot ennuvolat, pensava que havia perdut l'ull, que m'havia fet molt més del que en realitat m'havia fet. Altres vegades m'ha entrat alguna cosa a l'ull o m'he fet mal, però més o menys l’intentes obrir i veus alguna cosa… Jo no veia res... Quan em van atendre, em van posar dues gotes i em van preguntar si hi veia i vaig dir, sí! Ara sí… Em vaig relaxar de cop…
Et feia mal la ferida?
En el moment de la punxada sí que vaig tenir la sensació que m’hi clavessin una agulla, però després no vaig notar cap dolor excessiu en cap moment del procés. Era més preocupació que una altra cosa.
Què et van fer a la consulta d'urgències?
Bàsicament, per a explorar-me em van posar un col·liri anestèsic i en acabat em van posar una lent de contacte terapèutica per veure si aconseguíem que la ferida es tanqués per si sola. Al cap d'un o dos dies vaig haver de tornar i em va visitar l'especialista de la retina, la Dra. Carme Macià. Des de llavors ja m'ha portat ella.
Què et va dir la retinòloga a la consulta?
Em va dir que deixàvem la lent de contacte posada per veure si es tancava al cap d’uns dies i em va dir que mentrestant havia de fer repòs absolut. És la primera vegada a la meva vida que faig bondat. Només sortia de casa per anar a la clínica, em venia a buscar l'ambulància, perquè la meva empresa pertany a una mútua laboral col·laboradora amb l’ICO, m'atenien, em tornava a venir a buscar l'ambulància i me’n tornava a casa. I així he estat dos mesos entre una cosa i l’altra.
Què va passar quan et van treure la lent terapèutica?
Vaig anar dues vegades més a revisió en una mateixa setmana fins que em va treure la lent de contacte i va veure que la ferida estava tancada. Després, al següent control, s'havia tornat a obrir la ferida, i per això em va programar per a posar-me un punt l'endemà.
Et van adormir per a posar-te el punt?
Em van posar una petita sedació, però no em van adormir del tot. Sí que és veritat que pensava que havia estat cinc minuts al quiròfan, quan en realitat hi havia estat una hora i quart.
I el postoperatori, com va anar?
Va anar bé, després de cosir-me em va tornar a posar una lent de contacte uns dies per a protegir-ho i em va dir que havia de continuar fent repòs fins que em tornés a visitar. Li vaig preguntar si em podia moure una mica, perquè és clar, jo soc autònom, tinc gent treballant, tinc obres, i podria haver anat amb cotxe a veure'ls i portar una miqueta el negoci... Però em va dir que no. Repòs absolut i anem veient. La setmana següent ja em va dir que em podia començar a moure. Moviment moderat, em va dir, pots sortir a prendre un cafè, a passejar…
Ha de ser difícil fer tant repòs…
És molt dur, i més per a una persona que sempre està al carrer, amb les obres i parlant amb gent, amb proveïdors i tal… Tenia fins i tot el telèfon apagat quan estava a casa. A més, és que he fet tot el que m'ha dit perquè em vaig espantar molt.
I ara? Ja hi veus bé?
Doncs a l'última visita la doctora em va fer algunes proves més, em van mirar la graduació i vam veure que no he perdut res. De fet, l'ull en el qual m'he fet mal és el meu ull bo… El que sí que he notat és que tinc bastanta sensibilitat a la llum, ja sempre em molestava molt la claredat, però ara m'afecta encara més.
Què et va dir l'especialista sobre aquest tema?
Em va dir que havíem d'anar revisant l’ull, ja que pot ser que tingui més complicacions que l'altre al llarg del temps, perquè ha patit i té una cicatriu… Encara que a la feina tenim tots els equips de protecció individual (EPI), jo he tallat de vegades amb la radial sense ulleres de protecció, i ara tinc baralles amb els meus treballadors cada dia... Els hi dic, a què estem esperant?, que algú perdi un ull? Em preocupo de què cadascun disposi d'ulleres de protecció, tant amb filtre solar com sense, de les que ho cobreixen tot. Amb aquestes, si plou no t'entra ni l'aigua.
Ens alegrem que tot hagi quedat en un ensurt…
Sí… I jo estic encantat de com ha anat tot, us recomanaré a tothom! El tracte que he rebut per part vostra ha sigut boníssim. Dins del que em va passar, la meva experiència amb vosaltres ha sigut molt bona en tots els sentits.
Abans ens comentaves que vens d'una mútua laboral. Et va quedar cobert l'accident per la teva mútua?
Sí. Jo soc autònom i a la mútua laboral em van donar la baixa i em van dir que em portaven des de l'ICO fins que em donessin l'alta. La meva mútua em va cobrir l'accident i em va posar una ambulància per anar a les revisions.
L'experiència d'en Juan posa en evidència la importància de les mesures de seguretat en l'àmbit laboral per a minimitzar les conseqüències que pugui tenir qualsevol imprevist. Un alt percentatge de treballadors acudeixen cada dia al nostre Servei d'Urgències Oftalmològiques 24h per a ser tractats. Alguns d'aquests casos queden en un ensurt, però d’altres poden tenir pronòstics més greus.
Tampoc hem d'oblidar, com ens explica en Juan, que, encara que no hagi perdut visió i la seva ferida s'hagi resolt sense complicacions, el seu ull té un risc més elevat de desenvolupar problemes en un futur, com la malaltia del glaucoma, i, per tant, és un ull que necessitarà revisions més periòdiques.
És per això que a l’ICO tenim el lema: "La millor opció és la prevenció"
Si vols demanar cita amb els nostres especialistes, pots trucar al 934 155 637 o enviar un WhatsApp AQUÍ. Recorda que el nostre Servei d'Urgències Oftalmològiques està obert les 24 h cada dia de l'any.