Teràpia visual per a millorar l'aprenentatge escolar

Calendari 11/04/2023

La visió és un procés neurològic pel qual som capaços d'identificar, interpretar i comprendre el que veiem. A més, està lligat a altres funcions com el llenguatge, l'audició, la coordinació motora i l'equilibri.

Hi ha diverses habilitats de percepció visual que ens ajuden a interpretar tot el que veiem i a discriminar els estímuls visuals. En el cas que alguna d'aquestes habilitats es vegi alterada, ens trobem davant d’una disfunció visual.

Les disfuncions visuals poden repercutir negativament en l'aprenentatge i en el desenvolupament escolar dels nostres fills, per aquesta raó, és fonamental realitzar revisions oftalmològiques periòdiques per a detectar-les i rehabilitar-les.

Vegem en què consisteixen aquestes habilitats denominades visioperceptives i per què estan directament relacionades amb l'aprenentatge:

Què és la percepció visual?

La percepció visual és la interpretació o discriminació dels estímuls visuals que percebem. A aquests estímuls visuals els aportem un sentit i un significat segons el nostre coneixement i experiència previs i, per tant, dependrà, en gran manera, de cada individu.

Es tracta d'un procés cerebral actiu a través del qual rebem informació del nostre entorn i adquirim consciència del món que ens envolta.

És un procés complex, dinàmic i sincronitzat que involucra múltiples àrees cerebrals i que, en conjunt, ens permet la interpretació visual del que ens envolta.

Quins factors intervenen?

Terapia Visual infantil- VERTE Oftalmología BarcelonaEn el procés de percepció visual intervenen diversos factors com la il·luminació i el contrast, la forma, la grandària i el color de l'objecte, i fins i tot si aquest objecte es troba en moviment o estàtic. També influeix la seva posició, ús i nomenclatura (la seva denominació en el nostre llenguatge), i, per descomptat, el subjecte que el percep, és a dir, la relació personal de l'individu amb aquest objecte.

Habilitats visioperceptives

Les habilitats visioperceptives ens permeten interpretar tot el que veiem i discriminar els estímuls visuals. Vegem quins són:

  • La discriminació visual és l'habilitat per a identificar trets característics d'objectes o imatges i així ser capaços de diferenciar entre dues o més formes similars
  • La relació visioespacial és la capacitat de determinar la posició de dos o més objectes en relació amb l'espai que ocupa i amb nosaltres mateixos. Mitjançant la visualització espacial serem capaços de representar i manipular mentalment objectes en 3D
  • La memòria visual és la capacitat de reconèixer i recordar una forma en diferents contextos
  • La memòria seqüencial és la capacitat de recordar una seqüència de figures, símbols, lletres, entre altres, després de ser observats
  • La figura/fons és la capacitat per a identificar una figura o forma quan aquesta està oculta en un fons difús i complex, i així poder diferenciar-la del seu entorn.
  • El tancament visual és l'habilitat que permet completar per a poder reconèixer figures inacabades o incompletes
  • La constància de forma és l'habilitat per a reconèixer una figura independentment de la seva grandària, color, posició o orientació.

D'altra banda, existeixen dues àrees més relacionades amb la percepció visual, com són l'associació visual, que és la capacitat de relacionar conceptes de manera lògica i significativa, i la coordinació visomotora, que és la capacitat de coordinar la visió amb els moviments del nostre cos de manera controlada, precisa i eficaç.

Per què són importants aquestes habilitats?

Terapia Visual infantil- VERTE Oftalmología Barcelona

És gràcies a totes aquestes habilitats que serem capaços de reconèixer lletres, números, dibuixos, símbols o objectes, i així poder deduir el seu significat. En aquesta part del procés és quan s'estableix una relació directa amb la lectoescriptura.

Si un nen no és capaç de reconèixer un grafema i associar-li un fonema, no serà capaç de llegir, interpretar i entendre un text. Això significa que, si presenta disminuïda alguna d'aquestes àrees perceptives, és molt probable que tingui problemes d'aprenentatge.

 

Quines característiques presenten els nens amb alguna àrea perceptiva disminuïda?

Són nens que no aprecien els detalls i és fàcil que confonguin o inverteixin lletres, confonguin síl·labes o paraules similars. Presenten dificultat a l'hora de lletrejar paraules o no deixen l'espai correcte entre elles quan les transcriuen. Els costa comprendre conceptes numèrics, magnituds i distàncies. Tenen poca capacitat retentiva i els és molt difícil copiar un text o copiar anotacions de la pissarra. La seva comprensió lectora és deficient i no són capaços d'extreure conclusions lògiques.

Com detectem les deficiències en la percepció visual?

Mitjançant uns testos específics podrem avaluar totes les habilitats visioperceptives i determinar quines es troben disminuïdes. També podrem determinar si es tracta d'un problema perceptiu o motor, determinar si existeix un problema de visualització o de representació gràfica i diferenciar si es tracta d'un problema en l'entrada de la informació visual o de la informació auditiva.

Una vegada determinada la dificultat del nen podrem treballar-la amb diferents exercicis i fitxes en el departament de Teràpia Visual i millorar totes aquestes habilitats, tant les perceptives com les motores.

Com podem estimular les capacitats visuals dels nostres fills des de casa?

Terapia Visual infantil- VERTE Oftalmología BarcelonaDes de casa també podem estimular aquestes capacitats de la millor manera possible: jugant amb els nostres petits, ja que la gran majoria de jocs educatius treballen una o més habilitats perceptives com, per exemple, el Memory, trobar les 5 diferències, fer construccions amb blocs o peces, puzles, formar figures unint els punts... I així ajudar-los en el seu desenvolupament visual i acadèmic.

A l’VERTE Oftalmología Barcelona apliquem des de fa anys teràpies visuals a la nostra Unitat d’Oftalmopediatria. Perquè aquestes teràpies visuals siguin efectives, fem una avaluació exhaustiva de la funcionalitat del sistema visual per a determinar no només “quant hi veu”, sinó també “com hi veu” el nen o nena, i poder aplicar-li el millor tractament.

Si vols concertar una cita o demanar més informació, pots contactar amb el nostre equip d'Atenció al Pacient trucant al 934 155 637. Si ho prefereixes pots enviar-nos un WhatsApp AQUÍ.

 

 

 

Tema presentat per la D.O.O Vanesa Liras a la Sessió Clínica formativa de l’VERTE Oftalmología Barcelona.

Unitat d’Oftalmologia Pediàtrica

 

 

Creat: 11/04/2023 / Actualitzat: 22/12/2024

¿Podem ajudar-te?

Contacteu ara

Pas 1 de 2
Pas 2 de 2

Informació bàsica sobre protecció de dades de caràcter personal: Responsables del tractament: Institut Comtal d'Oftalmologia, S.L. i Gestió i Microcirurgia Ocular, S. a. Finalitat i legitimació: comuniquem amb vostè per mitjans electrònics, consentiment exprés de l'interessat. Cessió de dades: per a prestar els nostres serveis i obligació legal Drets: d'accés, informació, rectificació, supressió, limitació, portabilitat, oposició i a no ser objecte de decisions automatitzades, com indica la nostra política de privacitat. Per a més informació pot accedir a https://www.verte.es/ca/politica-privacitat/.