Assistent de retina

16/12/2022

Un paper fonamental en el consultori

Com a pacients estem acostumats al fet que sovint l'especialista estigui acompanyat per un assistent que l'ajuda en la seva labor diària. Sabem per què és important el paper que exerceix l'assistent a la consulta de l'oftalmòleg? Aquesta figura silenciosa és el primer contacte que té el pacient amb el professional i serveix de suport tant per al pacient com per al metge.

Avui conversem amb en Manuel Daza, assistent del Dr. Ignacio Vela, des del 2019, perquè ens expliqui en què consisteix la seva feina i per què considerem essencial aquesta figura dins de la Unitat de Retina i Vitri.

Quines malalties tracta el retinòleg?

A la Unitat de Retina i Vitri, el retinòleg és l'encarregat de tractar malalties freqüents i greus per a la visió que afecten la retina, el vitri i la màcula, com, per exemple, la retinopatia diabètica, la degeneració macular associada a l'edat (DMAE) o el despreniment de la retina, entre altres.

Per a poder detectar i fer el seguiment d'aquestes patologies, l'especialista de retina instil·la a l'ull unes gotes per a dilatar les pupil·les i poder fer un examen complet i detallat de la retina i de l'interior de l'ull.

Manuel, d'on neix la necessitat de tenir un assistent de retina?

El paper de l'assistent de retina consisteix a proporcionar suport a l'equip de vitri-retina, encarregant-se de realitzar la valoració i preparació prèvia a la visita amb l'oftalmòleg. Aquesta figura neix de la necessitat de proporcionar dues mans més a l'especialista, estalviant temps al professional i augmentant el doble l'atenció al pacient. L'assistent també fa una gestió de les agendes pel que fa a les esperes i a més té la funció d'informar, assessorar i gestionar els dubtes urgents i importants del pacient en el cas que sigui necessari.

Quina formació professional tens per a treballar com a assistent del retinòleg?

Soc infermer graduat a Veneçuela i em vaig especialitzar com a Practicant de Metge de Retina al Regne Unit.

Quines funcions has d'exercir com a assistent amb cada pacient que entra en la consulta?

Per a dur a terme la valoració i la preparació del pacient abans de la visita amb l'oftalmòleg utilitzem un algorisme bàsic, que representa els passos bàsics que hem de seguir amb cada pacient. Aquest procés pot variar segons la raó de la visita, vegem com:

  • Primer de tot preguntem al pacient la seva història clínica, antecedents, símptomes, motiu de la consulta, etc.
  • En segon lloc, comprovem la seva agudesa visual per a tenir la informació de la màxima visió que pot aconseguir el pacient i, per tant, el mínim detall que és capaç de discernir amb la graduació correctament ajustada.
  • Seguidament, fem un mesurament amb l'autorefractor, un instrument que calcula la capacitat d'enfocament dels ulls i indica un valor aproximat de les diòptries de miopia, hipermetropia i astigmatisme que posseeixen els ulls.
  • En el cas que el pacient tingui un defecte refractiu i tingui la necessitat de portar ulleres, fem un mesurament de la graduació de la qual disposen les seves ulleres.
  • Després procedim a comprovar la pressió intraocular de l'ull.
  • I finalment instil·lem al pacient unes gotes per a dilatar la pupil·la perquè l'especialista li pugui examinar el fons de l'ull.

Generalment, amb la majoria dels pacients que venen al control ja comptem amb tota la seva informació com, per exemple, el motiu de la visita, si tenen alguna al·lèrgia, si estan seguint algun tractament, entre altres. A més, si s’escau, comptem també amb el resultat de les proves oportunes per a realitzar el seu control. Per aquest motiu, no sempre es duen a terme les mateixes proves a tots els pacients, ja que poden canviar en funció de l'històric i dels requisits mèdics.

Quin paper té l'assistent en el pacient postoperat?

A més del procés que fem al pacient de control, se l'informa de les cures i dels tractaments postoperatoris.

L'assistent de retina és imprescindible, per què?

Sí, perquè d'aquesta manera els pacients reben un tracte més eficient i es redueixen les esperes. La visita de retina és laboriosa perquè en la gairebé totalitat dels casos cal atendre el pacient abans de dilatar-li les pupil·les i després. Sense la figura de l’assistent, cada pacient s'hauria d'esperar per a la valoració inicial i perquè l'oftalmòleg li instil·lés les gotes. En acabat, hauria d'esperar de nou a què la dilatació fes efecte per a la valoració del fons d'ull.

Quines qualitats creus que són les necessàries per a ser un bon assistent?

Evidentment, s'ha de tenir bons coneixements oftalmològics i tècnics. A més, és essencial que un bon assistent tingui habilitats comunicatives i fluïdesa verbal per a establir una bona comunicació amb el pacient, però també és molt important que tingui un grau elevat d'empatia, ja que la seva funció també és escoltar el pacient, explicar-li tot el procés, acompanyar-lo i aclarir-li qualsevol dubte que pugui tenir.

Creus que el pacient desenvolupa un vincle de confiança amb l'assistent?

Sí! Pel fet que són els assistents de retina els primers a escoltar el pacient i, per tant, sempre estem al cas de la seva situació, els fem un seguiment i el transmetem a l'especialista.

Què és el que més t'agrada de fer d'assistent de retina?

El que més m'agrada és poder desenvolupar la carrera d'infermer especialitzat en patologia oftalmològica i optometria en l'àrea clínica i poder tenir contacte directe amb el pacient.

Quin consell li donaries als nostres pacients?

Jo els diria que és molt important que es facin revisions oftalmològiques periòdiques, especialment els pacients amb un grau de miopia alta. Detectar malalties de manera precoç pot determinar el seu pronòstic i millorar la qualitat de vida del pacient, cosa que, com veiem a la consulta, és crucial. També diria a tots aquells pacients amb antecedents familiars de Degeneració Macular (DMAE), despreniment de la retina o diabetis que prestin especial atenció a la seva visió, i que, en cas d'experimentar canvis, acudeixin al Servei d'Urgències oftalmològiques 24h.

Com hem vist, el paper de l'assistent és un engranatge que encaixa entre el pacient i l'especialista, l'objectiu principal del qual és vetllar pel pacient i assistir a l'oftalmòleg amb tot el que necessiti. D'aquesta manera podem oferir als nostres pacients un servei més personalitzat i atent.

Agraïm a en Manuel que ens hagi introduït una mica més en el seu dia a dia com a assistent de la Unitat de Retina i Vitri i aprofitem per a recordar-te que, si vols seguir el seu consell i fer-te una revisió oftalmològica completa, pots contactar amb nosaltres trucant al 934 15 56 37 o enviant un WhatsApp AQUÍ.

 

Creat: 16/12/2022 / Actualitzat: 07/07/2024

¿Podem ajudar-te?

Contacteu ara

Pas 1 de 2
Pas 2 de 2

Informació bàsica sobre protecció de dades de caràcter personal: Responsables del tractament: Institut Comtal d'Oftalmologia, S.L. i Gestió i Microcirurgia Ocular, S. a. Finalitat i legitimació: comuniquem amb vostè per mitjans electrònics, consentiment exprés de l'interessat. Cessió de dades: per a prestar els nostres serveis i obligació legal Drets: d'accés, informació, rectificació, supressió, limitació, portabilitat, oposició i a no ser objecte de decisions automatitzades, com indica la nostra política de privacitat. Per a més informació pot accedir a https://www.verte.es/ca/politica-privacitat/.